European Inclusion of Ukrainian Students (EIUS)
Codul proiectului:2023-1-SK01-KA220-HED-000157553
Program:Erasmus+
Tipul acțiunii:parteneriat de cooperare în învățământul superior
Buget total:400.000 EUR
Durata:36 de luni (perioada 1 decembrie 2023 – 30 noiembrie 2026)
Parteneriatele de cooperare(partnerships for cooperation) sunt proiecte transnaționale menite să dezvolte și disemineze practici, promovând cooperarea, învățarea între egali și schimburile de experiență în domeniile educației, formării și tineretului.
EIUSpromovează incluziunea socială și economică, precum și îmbunătățirea înțelegerii între culturi, abordând trei dintre politicile prioritare ale programului Erasmus+:
Obiectul general al proiectului îl reprezintă identificarea provocărilor, împărtășirea experiențelor și cunoștințelor acumulate de universitățile partenere în privința gestionării situației, stabilizării și îmbunătățirii proceselor în vederea creării un climat sigur și incluziv pentru studenții proveniți dintr-o țară puternic afectată de război.
Activități:
Rezultate preconizate:crearea unei baze de date, experiențe și recomandări privind integrarea și incluziunea studenților ucraineni în mediul universitar din UE.
Parteneri:
Grupuri-țintă principale ale proiectului:
Grupuri-țintă secundare (actori-cheie în îmbunătățirea incluziunii studenților ucraineni):
Joi, 16 mai 2024, în sala Google din campusul Corp A a Universității Ovidius din Constanța, a avut loc workshop-ul “Building Bridges”, parte a proiectului European Inclusion of Ukrainian Students (EIUS), finanțat prin programul Erasmus+. Obiectivul principal al proiectului este de a identifica provocările, de a împărtăși experiențele și cunoștințele acumulate de universitățile partenere în gestionarea situației, stabilizarea și îmbunătățirea proceselor, pentru a crea un climat sigur și incluziv pentru studenții proveniți dintr-o țară puternic afectată de război.
La workshop au participat studenți ucraineni care studiază la Universitatea Ovidius din Constanța, alături de colegii lor români și internaționali și de cadrele didactice ovidiene. Evenimentul a facilitat un dialog constructiv între membrii comunității academice pentru a analiza progresul și provocările întâmpinate în integrarea studenților ucraineni. Dialogul a fost centrat pe schimbul de idei și experiențe, având drept scop îmbunătățirea procesului de incluziune și promovarea unui climat de înțelegere și respect reciproc.
Oportunități și provocări exprimate de studenții ucraineni
Studenții ucraineni care au participat la workshop au evidențiat mai multe aspecte pozitive ale experienței lor educaționale. Aceștia apreciază în mod deosebit oportunitățile de a împărtăși obiective educaționale comune cu colegii români, cum ar fi obținerea unei diplome recunoscute și perspectiva unui viitor profesional strălucit. Contribuția diversității culturale la experiența lor academică este de asemenea valorizată, acest aspect oferindu-le o înțelegere aprofundată a diferitelor culturi și abordări. Relațiile formate cu colegii români sunt considerate vitale pentru dezvoltarea personală și profesională, subliniind importanța colaborării și a prieteniilor în contextul academic.
În ciuda multor experiențe pozitive, studenții ucraineni se confruntă cu câteva provocări semnificative. Diferențele lingvistice constituie o barieră majoră, adesea necesitând eforturi suplimentare pentru traducerea și înțelegerea informațiilor. Aceste diferențe lingvistice pot îngreuna participarea activă la cursuri și pot limita interacțiunea cu colegii români. De asemenea, neînțelegerile culturale, chiar dacă nu sunt frecvente, pot crea dificultăți în adaptarea la normele și valorile specifice mediului universitar românesc.
Totodată, studenții ucraineni văd în organizarea de evenimente culturale și de integrare, precum workshop-ul Building bridges, o modalitate esențială de a depăși barierele culturale și lingvistice. Aceste activități îi ajută să se integreze mai bine și oferă oportunități valoroase de a învăța despre cultura românească și de a împărtăși elemente din propria cultură.
„Fiecare moment petrecut în cadrul acestui eveniment îmi reînnoiește speranța și credința în puterea educației de a aduce oameni împreună, dincolo de orice diferențe. Astăzi, am avut privilegiul de a observa cum studenții noștri ucraineni și colegii lor români au depășit barierele formale ale sălii de clasă, angajându-se în conversații sincere și schimburi de idei care transcend cursurile obișnuite. Aceste întâlniri mai puțin formale sunt esențiale, deoarece permit studenților să se exprime liber și să împărtășească nu doar cunoștințe, ci și părți din sufletul lor. Este un progres semnificativ în crearea unei comunități care valorizează diversitatea și sprijină dezvoltarea personală a fiecărui membru. Mă simt onorată să fac parte din acest proces și sunt profund impresionată de reziliența și entuziasmul studenților noștri”, declară lect. univ. dr. Maria Alina Carataș, coordonatorul proiectului EIUS în cadrul Universității Ovidius din Constanța.